Alla inlägg den 11 juni 2009

Av Henrik Tiberg - 11 juni 2009 18:36

Men innan vi pratar om nattens småtunga saker på jobbet så börjar vi med det lite mera roliga, dagens träningspass:-)

Av tidsskäl så väljer jag att klistar in det jag skrivit i träningsdagboken:


"Totalt 16,00 km - 65 min(Lång intervall 12,00 km - 47 min)Ansträngningsgrad: 18. Väder: Växlande molnighet +20 till +25Snittpuls: 153Maxpuls: 173Tillstånd: NormaltStälle: Nya Väsby runt + Smedby runtSällskap: IpodUtrustning: Asics DS Racer (Mars09)StretchingKommentar: Första kvalitetspasset sedan maran:-)

Långa intervaller med stegrande fart från LT - 10 kp (5 km, 3,75 km, 2,5 km)

Utfall:

5 km - 19.04 (3.49 min/km)

pj 2'

3,75 km - 14.06 (3.46 min/km) Vetrinär(ca 250m) + Maraboubacken (ca 400m) på denna sträcka.

pj 1' 30''

2,5 km - 9.00 (3.36 min/km) Vetrinärbacken (ca 250m) på denna.

Kändes stabilt och bra ända fram till sista 2,5 km i 10 kp, då blev det j..ligt jobbigt. Syra sista km. Kändes skönt att vara igång igen, kroppen utan konstiga känningar:-)

Uppv. - kort skolning - Nedjogg

(1.04.39) "


Detta var dagens träning, så nu kan jag ju dra lite kort om det småtunga och tragiskt tråkiga som inträffade inatt på jobbet!

När vi strax innan kl. 22.00 var på en butikslåsning i Kista så ringde en kollega med Polisscaner till mig och min lära för att  berätta att det hade varit någon som hoppat/ ramlat/ kastats ut från en balkong uppe i ett av våra områden i Akalla.

När vi var klara med vår låsning så rullade vi upp till Akalla för att kolla av läget, vi parkerade en bit ifrån och tog en promenad med hundarna men märkte direkt att det inte stod rätt till, hörde hur det var mängder av folk som grätt, skrek och mådde allmänt dåligt. Vi sprang genast på ett sällskap på 3 tjejer i 15-16 årsåldern som var helt under isen, i djup chock, sittande instängda i ett buskigt område med parkbänkar. Vi lade undan hundarna och försökte prata med dem för att kolla av läget och kunna göra en bedömning av vad vi kunde göra. Det visade sig att det hade bevitnat det tragiska som hade inträffat, det var en 16-årig kille som hade stått på balkongen på 4:e våning, och pratat med ett par kompisar nedanför. Han hade av någon anledning lutat sig för långt ut och ramlat över räcket, rakt ner på stenplattorna och ....... ja ni förstår säkert. Det visade sig senare under natten att han avled:(

Vi tog hand om dessa tjejer genom att följa den ena hem och att ringa dit föräldrarna till de andra, när vi hade hjälpt tjejen hem så gick vi ner till Akalla Centrum där det var mellan 50-100 djupt chockade ungdommar. Vi försökte här hjälpa, stötta så många vi kunde i väntan på att krisjouren från sosialen anlände (tog närmare 2 timmar). Det var grymt tryckt stämmning på platsen, ungdommar som grät, skrek, stirrade i tomma intet m m

Vi var på palts och hjälpte till i närmare 2 timmar, förhoppningsvis så gjorde det någon nytta.


F.n nu måste jag dra till jobbet.................. Sista natten väntar:-)

Ovido - Quiz & Flashcards