Alla inlägg den 19 november 2009

Av Henrik Tiberg - 19 november 2009 16:09

Ja, idag så var det alltså dags för Svintos sista uppkörning! Detta blev den absolut sista uppkörningen för denna gamla trotjänaren som varit med mig i vått och tort!!!

Jag tänker inte bli allt för ingående i min beskrivning av dagens uppkörning, det hela började med att jag kom ut till Tullinge vid kl. 11.00 för att rasta av Svinto & Leffe lite innan det var dags att värma upp gamlingen Svinto. Körde igenom alla lydnadsbitarna för att avsluta med det som är jobbigast för en gamal hund, hoppet. Det var med vis tvekan han hoppade 1, 2 & 3 gånger innan husse bestämde att det inte var nån ide att nöta detta slitsamma moment mera innan det är dags på riktigt.

Vid ca kl. 12.00 så var vi på plats vid den planen som uppkörningen skulle ske på och då blev det ännu en kortare genomkörning, ca 5 min. Även här blev det 2 st hopp, lite bättre men aj vad jobbigt det är för denna gamling! När vi sedan stod och väntade på vår tur så stelnade Svinto till och när det var dags att röra på sig för att avlägga provet så var killen halt på vänster framRynkar på näsan. Vi körde ändå igång med uppkörningen och det var som vanligt en lite mera (lite!!!) speedad Svinto med förväntning på avslutande betet! Jag fick säga åt honom ett par gånger extra vid linförigheten och vid framförgåendet, polisen som skötte provet sade åt mig att inte säga NEJ mera under detta test (bara att lyda där).

Körde igenom hela programet med inkallning, hopp och överfall med transport. Dessa avslutande bitar gick skapligt men det går ju inte snabbt och smärtfritt för gamlingen. Efter avslutat test så samtalar jag, polisen och vår hundansvarige om testet. Framförgåendet var det enda momentet som inte var godkänt, husse pratade för mkt, men trots detta så kom vi gemensamt fram till vi kommer inte att göra om detta moment utan det blir nu istället PENSION from idag som gäller för SvintoGråter!

Man har ju tänkt tanken förr men just idag så blev det så extremt påtagligt att Svinto är en gamal och sliten hund som har varit med om så extremt mkt i sitt långa liv, kroppen är inte längre så fräsch så att han mår bra av att slita sig igenom flera nätter på jobbet. När vi hade kommit fram till detta beslut så kände jag att tårarna bara ville rinna och hur en klump av vemod komGråter, detta kändes så grymt tungt!!! Tanken har ju ändå bara varit att han skulle jobba max 3-4 månader till innan Leffe skulle ta över, nu blir det inte så och efter att ha fått smälta detta lite så känns det riktigt bra måste jag få erkänna. Nu kan man ge Svinto ett par förhoppningsvis riktigt bra sista år, det är ju inte på nått sätt som så att han är sjuk eller döende utan bara för gamal för att orka med att jobba! Det finns så många hundar som aldrig ens skulle fixa jobbet över huvud taget och dessa hundar är ju inte slut pga detta så nu skall Svinto (och snart även Bonzo) få njuta av en glad och trevlig tid som pensionärer, det är de väl värda efter en lång och trogen tid i tjänst med husse. Känner dock att det tårar sig i ögonen och klumpen i halsen kommer tillbaka, det är inte lätt men det är RÄTT beslut som idag tagits!!!


Nu skall jag upp på löpbandet och blåsa på med ett löppass för att rensa skallen lite, kan behövas idag!!!

Ovido - Quiz & Flashcards