Direktlänk till inlägg 30 maj 2009

Stockholm Marathon 2009 avklarat!

Av Henrik Tiberg - 30 maj 2009 23:13

Då har jag så avklarat mitt 5:e marathonlopp genom tiderna, som vanligt så fick jag sällskap av kramdjävulen:(


Hade förhoppningar om att kunna köra på i 4.00 min/km tempo idag och det kändes på förhand inte alls som att detta skulle vara någon omöjlighet, om jag hade lyckats med detta så hade det gett en sluttid på ca 2.48

Men det blir ju sällan som man tänker sig!!!

Öppnade kanske lite för optimistiskt (!?!) och avverkade första 10 km på 38.30 (planen sade 40.00), men det kändes så j..la bra idag. Hade sällskap med klubbkamraten Jonas L hela tiden, tills det roliga tog slut:(

Halvvägs (21,1 km) passerade vi på 1.22.58 (3.56 min/km) vilket ju i stort sett var enligt planen, här hade jag precis sett Mamma & Pappa följt av Madde & Leffe i publiken och deras hejarop hade gett mig bra med energi:-)

Fram till ca 27 km så rullde det på riktigt bra men där kom den första stora svackan och jag valde att slå av lite på takten och släppa Jonas, tänkte att om jag tar det lite lugnare nu en stund så kanske jag kan trycka på snart igen men så när jag kom farm till Slussen (30 km) så kom första lätta hugget i högra baklåret, FAN FAN FAN, skulle jag inte heller denna gången klara mig från krampen?!?! Nötte på men hade hela tiden kännigen av krampen och uppe på västerbron (nedförslöpan) så högg det så djävligt att jag var tvungen att stanna och stretcha. Efter detta så var det bara en enda lång sträcka in mot mål med korta och LÅÅÅÅNGA stopp för att stretcha bort krampen som nu hade kommit i båda baklåren smatidigt. Kunde inte ens vicka på en tå utan att det skulle krampa!!!! Det blev löpning mellan 1-2 km följt av stopp för att försöka få bort krampen, sedan 1-2 km löpning igen osv hela vägen in i mål. Det ABSOLUT VÄRSTA med allt detta var att jag verkligen kände att jag hade krafter kvar att kunna springa på fort men hur fan gör man detta med kramp i båda bena samtidigt?!?!

Tog mig ändå till slut i mål på 3.02.23, riktigt besviken då jag som sagt kände att det fanns så mkt mera kvar i kroppen.


Mellantider:


DistansTotaltidSträcktidMin/kmPlac5 km0.19.1219.123.50/km11910 km0.38.3019.183.51/km11315 km0.58.3720.064.01/km10420 km1.18.3920.014.00/km101Halvmaraton1.22.584.193.56/km9925 km1.38.3215.343.59/km9030 km1.59.2420.514.10/km9235 km2.23.3124.074.49/km12240 km2.49.4526.145.14/km169Mål3.02.2312.385.45/km221


Jag hade ju just för att undvika kramp denna gången laddat på med dubbel dos magnesium sista 2 veckorna, körde i mera dämpade skor, darck saltvaten sista 2 dagarna m m, ändå gick inte detta. Jag klarar helt enkelt inte av att springa på för fullt  i denna värmen som råde (i snitt 25 grader i skuggan), surt som fan!!!


Kanske kan det kännas lite bättre imorgon med distans till det hela, jag försökte ju ändå mig på att köra hårt idag och det höll tyvärr inte hela vägen men man måste ju våga för att lyckas!!!! Men jag tror nog att detta loppet kommer att finnas med som ett skittlopp i mitt minne, men det verkar jag ju å andra sidan inte vara ensam om idag då det var många som sprang långt ifrån vad det bör och kan göra.

För övrigt, hade jag hängt på Jonas hela vägen så hade det slutat med en tid på 2.48.42, bra sprunget Jonas!!!


Nu skall jag ta och försöka sova lite.

 
 
Ingen bild

Jacob

31 maj 2009 07:22

Vi tycker Du var duktig ändå trots kramp och annat djävelskap. Vi har knappt ork att ta oss runt på hundrundan i denna värmen.
Du får komma igen nästa år för då skall vi uppbåda en Henke fan club och servera dynamitshots på lämpliga platser.

 
Ingen bild

svinto

31 maj 2009 08:46

Jacob > Tack! Fan, nu måste jag ju alltså ladda om för att köra nästa år oxå;) Bara att bryta ihop och komma igen då:-)

 
medeldist

medeldist

31 maj 2009 20:35

Bra kämpat och trist med krampen, men det kommer fler lopp som sagt, blir nog fetpers snart tror jag, med din utveckling :)

http://medeldist.blogspot.com

 
Ingen bild

seas

31 maj 2009 21:04

Synd med krampen. Du brukar väl aldrig få kramp på träning?

 
Ingen bild

svinto

31 maj 2009 22:31

medeldist > Tack! Hoppas du har rätt, men det känns som att för varje misslyckande så kommer jag allt närmare islosningen:-)

seas > Ja det verkligen sög:( Har aldrig fått kramp på ett enda träningspass men på alla mina 5 maror (dock väldigt lite i Milano), varför vet jag ej?!?!? Kanske inte min grej det där med maror men samtidigt så måste jag fortsätta med detta tills dess att jag lyckas, vill ju inte sluta med ett misslyckande:-)

 
swyzak

swyzak

1 juni 2009 09:59

Aw shit, va trist... Men som du skriver så tror jag att du har en jävligt bra tid i kroppen. Och det kommer som alla säger flera lopp även om man i besvikelsens stund oftast har svårt att se det så. Men jag tror på en ruggig tid från dig framöver.

http://swyzak.bloggagratis.se

 
Ingen bild

svinto

1 juni 2009 11:06

swyzak > Surt som f.n var det, men det börjar nu växa fram en rejäl dos av revanchlust hos mig. Skam den som ger sig:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Henrik Tiberg - 12 april 2010 19:54

Då var det dags att byta plats på bloggen igen då!   Här är den nya adressen som ni skall spara och lägga på minnet:   http://henriksvinto.blogspot.com/ ...

Av Henrik Tiberg - 11 april 2010 20:08

Insåg helt plötsligt att det är en hel vecka sedan dess att jag senast skrev någonting här!!! Det är ju inget bra, men det finns flera förklaringar till detta. Vi har under den gågna veckan varit utan internet stora delar av tiden (comhem strular/ ar...

Av Henrik Tiberg - 4 april 2010 08:51

av ytterligare en baksida av att inte få träna som jag brukar och vill! Jag kan inte längre fortsätta att trycka i mig en massa mat, godis osv... Nu sätter sig detta!!!   Sedan senast så har det väl egentligen inte hänt sådär jättemkt att skriva ...

Av Henrik Tiberg - 2 april 2010 08:08

Idag är det 1 vecka sedan dess att jag fick lämna Danderyds Sjukhus med stränga order om att undvika ALLA former av fysisk ansträngning, skulle dessutom vila! Hade jag själv fått bestämma så hade jag ju åtminstone kunnat jobba i lugnan ro och sedan u...

Av Henrik Tiberg - 30 mars 2010 17:04

Än så länge går det rätt så bra att få dagarna att gå framåt såhär i sjukskrivningstider. Både igår Måndag och idag Tisdag så har det blivitt knappa halvdagar med träning av Leffe, igår var jag ute på Kista brukshundklubb och körde igenom honom i s...

Ovido - Quiz & Flashcards