Alla inlägg den 8 maj 2009

Av Henrik Tiberg - 8 maj 2009 14:02

Dagens tuffa långpass är nu avverkat och det är dags att summera hur det hela gick!


Med tanke på upplägget med långa intervaller igår och detta tuffa långpass idag så fanns det ju vissa tvivel på om detta skulle gå att genomföra som planerat, kunde det till och med vara så att det skulle vara direkt dumt?! Ja det fanns en hel del funderingar i mina tankar innan jag gav mig ut, men med alternativet att växla ner och bara lunka runt som ett enkelt långpass om det inte kändes bra så var det bara att ge sig av ut.


Körde först som planerat 45 min jogg (9,6 km / 4.41 min/km), det kändes riktigt segt första 5-6 min innan jag blivitt lite varm i kroppen men sedan så blev det allt bättre.

Efter dessa lätta 45 min så var det dax för en tempohöjning till marathonfart i 90-100 min, det var nu kroppen skulle sättas på prov!!! Tryckte på och hittade genast rätt fart, men oj vad jobbigt det kändes. De första 10 min fick jag slita på ganska så mkt för att hålla farten, detta trotts att just dessa första 10 min är de mest lättlöpta på rundan mellan Väsby & Häggvik (svagt utför stora delar i ca 2,5 km). Sedan helt plötsligt så rullade det bara på och kändes toppen:-) Det som dock oroade lite var att jag hade en j..la motvind i stort sett hela vägen fram till vändningen vid Häggvik (Bögsgård), absolut värst var den sista 3 km mot vändpunkten, försökte peppa mig själv med att denna motvind blir medvind på hemresan (gick sådär).

Totalt sett så blev det 1.30.23 i 42 kp (marathonfart/ kapacitet), en sträcka på 22,6 km = 4.00 min/km! Helt enligt (önske)planen:-)


Allt som allt blev det idag ett pass på 32,2 km som avverkades på 2.15.23 Känslan var genom hela passet mkt bättre än vad jag trodde att den skulle var, precis som vanligt. Inga som helst problem med kroppen, det enda som jag reagerade på var att det var bena och inte pumpen (pulsen) som sade ifrån för högre fart idag, men det är ju inte så konstigt och sen så spelar det ju heller ingen roll då detta ändå är den fart jag hoppas på att jag skall kunna hålla genom hela Sthlm Marathon om 3 veckor. Skönt att sista långpasset nu är avverkat!!!


Kan bara säga att jag är grymt nöjd med att ha lyckats ploga mig genom dagens pass helt solo och medgårdagen i benen, detta STÄRKER SJÄLVFÖRTROENDET!!! Nu vet jag att panbenet finns kvar!


Resten av denna dagens skall jag ta det lugnt och bara roa mig med att fylla på de tömda depåerna, lite hundpromenader lär det väl bil oxå innan hockeyn väntar:-)

Av Henrik Tiberg - 8 maj 2009 08:34

Som jag tidigare nämnt så är det idag dax för ett tuffare långpass, hade gärna lagt detta på helgen som vanligt men då jag skall vara Funkis på klubbens arrangemang Kungsholmen runt hela Lördagen och sedan skall till Södertälje, där Madde och Nelly skall köra spårtävling (uppgång redan kl. 05.00!!!!!), på Söndag så finns det tyvärr inte några riktigt bra allternativ (stryka pass gillar jag ju inte).


Det pass som idag skall försöka genomföras är ett långpass model 45 min lugn löpning i 4.45 min/km fart (ca 8,7 km) följt av 90-100 min i marathonfart (ca 22,5- 25 km), totalt ca 32-33 km alltså.!!! Skall bli riktigt spännande att se hur redo kroppen och framförallt bena är på detta pass då det ju var ett tufft pass även igår, räcker 1 dygns återhämtning?!?! Vi får väl se hur det går, nödlösningen är att köra det som ett långpass om det inte går att få upp farten på benen (hoppas verkligen slippa denna lösningen).


Annars så var det tänkt att köra skyddsträning med Leffe ikväll, det blir ingenting med detta för min del (Madde får köra själv). MÅSTE JU SE SVERIGE - KANADA på Tv:n ikväll, semi i VM missar jag inte:-) Utöver detta så är det en lugn dag som väntar, måste ju vila en del efter dessa 2 tunga träningsdagar och inför helgens äventyr.


Nu skall hundarna få lite föda innan det är dax för en runda i spåret med dem, sen skall det springas:-)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards