Alla inlägg den 5 juli 2009

Av Henrik Tiberg - 5 juli 2009 23:51

Då var det dags att samanfatta veckans träningar och tävlingar.


Mån, vila


Tis, Intervallstege 3000 (10.22 - 3.28 min/km) - 2000 (6.53 - 3.27 min/km) - 1000 (3.15 min/km) m med ståvila 8/6', totalt 12 km


Ons, vila


Tors, Distans/ fartlek 12 km med 3 snabbare km (3.35 min/km) insprängda i passet.


Fre, Distans  7,4 km


Lör, Tävling Sommarruset (se nedan) 12 km på 43.27 (3.37 min/km), 2:a plats!:-)

Sön: Distans 10,2 km


Totalt: 261' (4 tim 21 min) - 60,6 km - 5 pass


Det blev som synes en ganska skrall veckomängd denna veckan, detta var dock planerat då jag dels hade mkt på jobbet och sedan 2 st resedagar i och med Hjobesöket + att jag ville försöka vara någorlunda pigg i bena på tävlingen. Tyvärr så var det allt för varmt för att denna veckan skulle kännas lyckad, detta kan ju jag dock inte styra över utan jag har gjort så gott jag kunnat i bastun:)

Av Henrik Tiberg - 5 juli 2009 20:42

Nu är man då hemma igen efter en lång bilresa från Hjo till Väsby, bilresan gick riktigt bra och smärtfritt (tennis på radion hela vägen hem).


Ja, igår så var det ju tävling som gälde. Sommarruset är ett motionslopp som arrangerades av lokala företag och Hjobyggdens orienteringsklubb, detta var 2:a året som detta lopp gick av stapeln.

Jag hade på förhand ingen anning om vart och hur banan gick, ingen anning om vad det var för löpare som deltog, ja det var egentligen inte alls mkt som jag visste någonting om mer än att det var start kl. 15.00 (har letat efter resultatlistor från förra året utan att hitta någonting alls).


Värmde upp i en kvalmig och varm åskskur som ca 20 min innan start övergick till uppsprickande molntäcke med stekande sol, fortfarande åksa och kvalmighet i luften:(

När löpskolningen var avklarad så drog jag mig till startlinjen och insåg då genast att mina drömar om att komma hem och vinna ett lopp sket sig redan innan start, på startlinjen stod Rikard Westergren från Falköpingsklubben IK Wilske (han gör 10 km på under 33 min). I övrigt så fanns där nån triatlet från Tidaholm (tror jag) ett par IFK Skövde löpare och så en drös helt okända. Totalt var det väl ca 25 st som sprang långa banan (12 km).

Startskottet gick och jag försökte verkligen att hålla mig kall och inte rusa på som jag brukar kunna göra, första km avverkades på 3.25 (3.15 i Trosa) så det var väl OK med igenhållande där:-) Med denna inledningen så placerade jag mig som 3:a, Rikard som klar 1:a och en för mig okänd som 2:a.

Jobbade på bra längs gatorna i Hjo, nyfiken på vart banan skulle gå?! Det visade sig att 2:a km gick i stort sett svagt uppför hela vägen tills dess att den avslutades med Hjos värsta backe, ca 100 m och hyfsat brant! Den 2:a km avverkades på 3.43

Efeter denna tunga 2:a km så var det sedan bara platt eller svagt utför, nån svag uppförsknix (inget att kalla uppför).

När jag passerade 3 km (3.20) så hade jag häng på 2:an i loppet och strax innan 4 km passeringen så gick jag om honom, tryckte på lite extra vid passeringen så att han skulle få slita lite för att ta min rygg vilket han inte riktigt lyckades med utan jag fick en lucka direkt. Efter detta så kände jag dock att benen mattades nått helt otroligt av den kvalmiga åskvärmen (ca 28-30 garder) i kombination med solsken:( Jag fick nu helt solo slita för att inte tappa allt vad fart hette, passerade varvningen halvvägs på 21.08 (snitt 3.31 min/km). Ledande Rikard var nu helt borta och 3:e platsen var det ganska långt bak till, detta i kombination med att det kändes som att benen dog helt gjorde att det blev ett rejält tempofall (som tur var även bakifrån).

Efter att ha slitit mig fram som ett djur, med tokstumma ben så kom jag i mål på 43.27 (3.37 min/km ) och en 2:a placering (2:a varvet på 22.19, snitt 3.43 min/km).

Jättekul att ta en pallplats, synd bara att det inte var någon prisutdelning mer än till 1:an (övriga priser lottades ut). Som helhet så får jag ändå vara nöjd med att ha fått en ordentligt genomkörare, hade hoppats på en bättre tid men detta satte värmen och åskan stopp för denna dagen. Kan tillägga att jag hade svag huvudvärk och var tvungen att dricka 2 ggr på detta korta lopp, åskan kom även den igång direkt efter målgång i stort sett (ett par små knallar).


Mina mellantider:


3.24,9
3.43,3
3.20,5
3.34,7
---- (missade)
---- (missade)
10.44,8 (3 st km, gs: 3.35)
3.59,4
3.32,5
3.48,9
3.40,6
3.37,6

I mål på 43.27 (egen klocka) och en 2:a plats.

Nån resultatlista har jag inte kunnat hitta ännu, skall leta vidare.


Kan samanfatta det hela med att det var ett kul stadslopp i miniatyrformat på gamla hemmaplanen:-)

Ovido - Quiz & Flashcards