Alla inlägg den 12 september 2009

Av Henrik Tiberg - 12 september 2009 22:57

Då kan man lägga årets 3:e och sista halvmara till handlingarna, men först så skall jag ta och summera den liteGlad.


Mina förväntningar på dagens lopp var lika med noll, uppvärmningen och de första km skulle få sätta ribban för dagens lopp. Under uppvärmningen så kändes det som att vi sprang jättefort och ändå gick det bara i ca 5.00 min/km fart, lovade ju inte gott!!! När jag sedan hade strechat lite och började köra lite stegringslopp så började jag känna mig anningen piggare i bena, kanske kan man ändå få någorlunda fart på bena!?

Jag fick, innan start, rådet av coach Walker att inte göra en svintoöppning (det är jagFlört) utan istället hålla igen och öppna defensivt, det har jag aldrig tidigare lyckats med så nu var det väl ändå dags!?

Startskottet går och rusningen börjar, jag ser genast att GPS:n visar på under 3.30 fart, bara att sänka, bromsa, bromsa, bromsa det är allt jag tänker på nu!!! Lyckades faktiskt att hålla igen trots att det som vanligt känns jättelätt inledningsvis, första 5 km avverkas på 18.11 (3.38 min/km). Känner här att det var helt rätt att öppna lite mer vårdat, skulle man ju testat på tidigare kanske!?

Jag har ett par ryggar framför mig som jag sakta men säkert tar in på, den enan efter den andra löparen passerar jag på min väg fram längs Sthlms gator.

10 km passeras på 36.35 (5:an på 18.24), detta är 5 sek snabbare än vad jag gjorde på Midnattsloppet för ca 2 veckor sedan.

Nu är siktet inställt på att komma ikapp min klubbkamrat (Micke) som ligger en bit längre fram, jag tar det lungt och jobbar sakta in meter för meter på hans avstånd och när vi kommer till slussen för att ge oss ut på Södermälarstrand (13 km) så är jag ikapp, vräker ur mig nått i still med att nu jävlar kör vi hela vägen in i mål!!!

15 km passeras på 54.59 (5:an på 18.23), det är nu jag, Micke och en löpare till som jagar de framför oss. Jag känner att benen är riktigt starka och jag har inga problem att hålla den fart vi ligger i nu, öka går dock inte lika lättFlört.

Under den resterande biten in mot målet så försöker jag fokusera på att hålla uppe farten, försöker mig på en ökning sista 3 km, det går skapligt men jag tar inte in på de framför mig utan det avståndet förblir oförändrat.

20 km avverkas på 1.13.45 ( 5:an på 18.46)

I mål kommer jag på 1.17.49Glad!


DistansTotaltidSträcktidMin/kmPlac
5 km0.18.1118.113.38/km65
10 km0.36.3518.243.40/km59
15 km0.54.5918.233.40/km52
20 km1.13.4518.463.45/km51
Mål1.17.494.043.42/km50


Trotts att detta var ca 1 min sämre tid än förra året och 2,5 min från mitt pers så var det ändå med en känsla av belåtenhet som jag komm i mål idag, det har ju gått rätt så tungt hela denna säsongen så man får ju passa på att njuta av det som känns bra och idag så hade jag en grymt skön känsla i löpningen. Känslan av att springa ganska så jämnt genom hela loppet och på detta sätt ständigt plocka placeringar (från 65 --> 50), detta var en för mig helt ny känsla och den kan jag rekomendera!!!Glad Detta lopp gör att jag kommer att gå in i grundträningen infrör nästa säsong med ett förhoppningsvis lite bättre självförtroende, ser faktiskt fram emot att få gräva ner mig i lite tung vinterträning nu för att komma ut snabbare och uthålligare än någonsin tidigare nästa vår!!!


Som helhet är jag riktigt nöjd med dagens lopp, sedan så är jag grymt impad av mina klubbkamrater som springer som bara f.n, och de som inte sprang var ute efter banan och hejade fram oss andra. Tack till er alla!!!

Ovido - Quiz & Flashcards