Alla inlägg under februari 2010

Av Henrik Tiberg - 11 februari 2010 22:47

Idag så har det blivitt en riktigt hunddag som jag annonserade om redan i morgonens inlägg.

Efter att ha rastat av Bonzo & Nelly ordentligt så packades Svinto & Leffe in i bilen för en tripp till Botkyrka brukshundklubb och jobbets hundträning. Idag så var det dags att göra en test på Leffe för att se hur Leffes mentala status inför L-testet ser ut, detta test sker i form av en utspökad gubbe utan ben som kommer mot oss på diverse olika sätt (lätt beskrivning som ingen fattar).

Jag måste säga att jag i det stora hela var rätt nöjd med det som Leffe visade upp denna dagen, lite taskig kamp var väl det minus som utmärkte sig mest medans känslan av att han stod på bra framför när hotet kom närmare och var på riktigt nära håll samt att han avreagerade bra får hamna på det positiva  .

Det kommer nog dock dröja en månad eller två innan det är dags för L-testet, gör ju ingenting om den lilla ynglingen får mogna på sig lite till samt släppa Nellys löp bakom sig (han är milt uttryckt lite påverkad just nu!!!).


Efter den fula gubben på Leffe så var det bara att passa på att träna lite hund i det underbara vädret, strålande solsken och ca -5 grader. Detta träningspass gick grymt bra!!! Körde först igenom honom ordentligt i lydnaden för att sedan gå över till skyddet med mkt ordning och reda som huvudmålet, även skyddet gick brutalt bra  .


Kvällen har för övrigt ägnats åt ett lättare 40 min distanspass (9,4 km) följt av gruppstyrketräning på gymmet. Har på veckans 4 första dagar hunnit få in hela 3 st styrkepass, vet inte när detta hände senast!?



Av Henrik Tiberg - 11 februari 2010 08:45

Har varit en intensiv period med mycket jobb och en hel del träning, men nu är jag ledig 5 friska dagar vilket ju gör att man får tillbaka lite tid (och kanske ett liv igen;)).

Att det inte blivitt något bloggande (nästan inget) har att göra med att jag har haft arbetsnätter på 11 el 12 timmar följt av intensivsova (max 7 timmar) för att sedan hinna med att fixa lite vardagsbestyr hemma innan det blivitt längre träningspass på 1,5 - 2 timmar (långpass + distans följt av styrka), det har bara varit att glömma bloggen då!


Igår så klev jag iallafall av från nattjobbet, blev väl ca 4,5 timmars ryckig sömn innan det var dags att kliva upp trött och jävlig, måste ju kunna somna på kvällen. Att det blivitt lite ryckig sömn de senaste dagarna beror på att det gnisslar å det grövsta här hemma, Nelly löper och Leffe vill kliva på!!! Inatt så var det dock OK, Leffe var så trött så att han inte orkade sätta igång förrens vid ca kl. 07.30 och då var det ju ändå dags att kliva upp igen efter en natt med helt OK nattsömn.

Träningsmässigt blev det igår ett distanspass på löpbandet nere på gymmet (40 min - 9,2 km) följt av ett intensivt strykepass för mage, rygg och höfter, ett grymt bra och skönt styrkepass där!


Idag så skall jag för ovanlighetens skull inte träna på förmiddagen, jag skall heller inte köra någon kvallitetsträning!?! Detta beror på att på Söndag är det dags för DM 3000 m och då vill jag ju ha lite tryck i benen för en gångs skull.

Det kommer att ikväll bli ett lättare distanspass på löpbandet följt av gruppstyrketräning nere på gymmet (veckans 3:e styrkepass!!! Korss i taket).


På dagen så blir att dra till Botkyrka för lite hundträning, skall göra ett litet test på Leffe för att se om han är redo för det stundande L-testet. Hoppas på att han inte är allt för påverkad av Nellys löp, jag tror inte att det skall spela in så mkt!? Återkommer med info om hur det gick!

Av Henrik Tiberg - 9 februari 2010 18:54

En lika snabb blogg som dagens pass, denna varianten är dock skönare än vad passet var!! Det var ett smärtsamt jobbigt pass idag, 8 st brutala 800-ingar!!!


16.25
Redigera
Löpning
Totalt 15,40 km - 64 min
(Lång intervall 9,90 km - 36 min)
Ansträngningsgrad: 19. Extremt ansträngande
Väder: Inomhus +20 till +25
Snittpuls: 144
Maxpuls: 176
Tillstånd: Förkyld
Ställe: Sport & Fitness, Upplands Väsby
Sällskap: Ipod
Utrustning: Asics DS Racer (Mars09)
Annan utrustning: Löpband
Stretching
Kommentar: Intervaller på bandet enl följande:

2*4*800 m, pj 2'/ 3'

Utfall:

2.36 - 18,5 (3.15 min/km) / pj 2' - 12 km/h (höjning/ sänkning av fart inkluderas i pj)
2.36 - 18.5 / pj 3'

2.36 - 18.5 / pj 2'
2.36 - 18.5 / pj 3'

2.36 - 18.5 / pj 2'
2.36 - 18.5 / pj 3'

2.36 - 18.5 / pj 2'
2.36 - 18.5 / pj 3'

Gs: 2.36 (3.15 min/km)

Brutalt jobbigt pass!! Kommer inte ihåg när jag svettades såhär mkt senast!! Lättare nästäppa (bortblåst nu;)) och dålig ventilation gjorde ju inte precis passet lättare, att coach Walker hade ordinerat Pj istället för ståvila (utgångsskissen) gjorde det ännu tuffare.
Hur som helst så lyckades jag ju att genomföra passet helt enligt planen vilket jag är ruskigt nöjd med:-)


Uppv. - stegringar - Nedj.


Nu är det dags att dra till jobbet för en sista natt innan 5 dagars LEDIGHET:-)

Av Henrik Tiberg - 5 februari 2010 18:10

Jaha, då var det dags att slava lite igen då! F.n vad fort 4 dagars ledighet går!!


Ikväll så är det dags att kliva på 5 nätters arbete igen då, ser inte direkt fram emot detta men jag kommer nog inte undan utan det är bara att bita i det sura....

Igår kväll så var det träning med klubben i Sätrahallen som stod på programet, totalt 20 (!!!) st 400 ingar med 200 m pausjogg, snittfarten landade på 3.15 min/km och allt detta med en lätt progressiv utveckling (de snabbaste sparade jag till sist alltså!). Ett mkt lyckat pass som verkligen var vad mitt självförtroende behövde efter det motiga passet i Tisdags.

Idag så har det blivitt ett distanspass (8,7 km, 39.57) följt av styrka i form av Cirkelträning, det var idag anningen trögt och omotiverat att träna. Kände mig lite torr i halsen och allmänt sliten idag då jag vaknade, hoppas på att detta beror på den något torra luften från alla varven i Sätrahallen igår (har inte tid att vara sjuk nu, OS börjar ju inte än!!!;)).


För övrigt så har DHL idag varit och hämtat mitt gamla trasiga löpband, nu skall det ner till Göteborg så att de kan skicka upp ett splitter nytt till mig. Det har nämligen bestämt sig för att skrota det gamla och skicka ett nytt, kostnadsfritt såklart (garanti). Nu är det bara att längta och vänta på att få hem det så att man kan slippa ett par snömoddpass!!!


Nä, lite mera kaffe nu så kanske jag kan orka mig igenom denna natten på jobbet! Imorgon så blir det en vilodag (!!!), tänkte njuta av att se Färjestad spöa Frölunda!

Av Henrik Tiberg - 3 februari 2010 09:03

Igår så var det den första riktigt lediga dagen på denna 4 dagarsledighet, oj vad skönt att slippa jobba  . Tyvärr så gick jag dock omkring och kände mig överkörd av tåget och bakis på en och samma gång hela dagen, anledningen till detta var att jag på Måndagskvällen (ca kl. 23.00) dabbades av en migränattack (2:a gången i mitt liv/ 2:a gången på 3 månader). Det hela började som sagt vid ca 23.00, jag hoppades då på att det hela skulle släppa med lita nattsömn, men vidkl. 02.30 vaknade jag av sådan fruktansvärd huvudvärk, noll syn och domnande händer/ armar - Det var bara att leta upp 2 st tabletter och lägga sig och invänta deras verkande. Efter ca 30 minuter så hade de verkat tillräckligt för att jag skulle kunna somna om men sviterna av denna nattliga resa satte kvar under hela gårdagen  .

Anledningen till denna migränattacken ligger nog i att jag hade sovit mkt lite, kört dubbla träningspass, druckit för dålig och ätit choklad + att jag ju redan hade 5 nätters jobb i bagaget! Bäst att tänka på detta till nästa gång!


Under gårdagen så blev det 2 st träningspass, trotts bakfyllan! Först ut var ett segt (kort-) distanspass med Leffe, 5,5 km avverkades på ca 25 min, detta pass var mest bara för att mjuka upp kroppen och känna på om den ens ville springa denna dag (det ville den egentligen inte!!!).

På kvällen var det dags för klubbträning, ännu en Tisdag med backvarv! Förra Tisdagen så snittade jag dessa 6 varv på 8.40 (3.51 min/km), igår så var det återigen dags för 6 varv men denna gången så skulle vi ta det mkt lugnare. Jag kan dock inte skylla gårdagens tider på att jag tog det lugnt, faktum är att det igår var mera slitsamt än förra veckans pass - jag tog helt slut i kroppen & benen redan på 2:a (lätta!!!) varvet!!! Snittet igår hamnade på 9.05 (4.02 min/km), 25 sekunder sämre än förra veckan (!!), låg puls (142/160) men extremt ansträngande talar sitt tydliga språk - KROPPEN VILLE INTE ALLS IGÅR! Hur som helst så slet jag mig igenom detta pass som dessutom gick i uruselt underlag, moddigt och snorhalt!

Gårdagens kilometrar kunder räknas ihop till 23,5.


Idag så är det dags för ett mkt lätt distanspass på förmiddagen innan jag skall sätta i mig en lunch och sedan dra ut till jobbets hundträning, måste köra hårt med Leffe så att han kan bli klar för tjänst snart (blir 18 månader nu i Februari). Troligen så blir det även kvällsträning, inomhussök, med Leffe och Svinto - Vi får se hur trötta vi är!?!?

Av Henrik Tiberg - 1 februari 2010 22:21

Då har jag lyckats att genomlida en jobbhelg, gick väl helt OK även om det varit lite tajt med tiden (ingen blogg pga detta  ).

Nu är jag dock ledig fram till och med Fredag och skall bara njuta av en massa träning, mig & Leffe. Kanske även får ta hand om Madde lite också  .


Helgen på jobbet har inneburit en hel del störningsjobb, dock har det varit lugnt på alla vilket är skönt. På larmfronten så har det varit riktigt lugnt, skönt att få tid till det jag skall hålla på med egentligen!


Träningsmässigt så blev det i Lördags ett distanspass på 13,8 km (ca 62 min) som följdes upp av ett 90 minuters fartlekspass igår innan jobbet, det passet landade på 21 km. Totalt sett för förra veckan så skramlade jag ihop 98,9 km (7 löppass) och 2 st styrkepass, en helt OK vecka alltså  .


Nu har jag ju även hunnit med att inledda denna träningsveckan och detta gjordes med att jag sprang 40 min lätt progressivt på löpbandet (9,2 km) för att snabbt hoppa in och köra lite gruppträning på gymmet. Center 30 heter det programet som jag brukar köra där, detta pass fokuserar på mage, rygg och höfter. Grymt jobbigt pass måste jag erkänna, kommer inte ens ihåg vad det spelades för låtar under dagens pass (det säger lite om hur jobbigt det var!!!).

Hur resterande del av denna veckans träning ser ut vet jag ännu inte riktigt, skissen kommer nog snart (hoppas jag). Det jag vet är att jag skall försöka peta in lite extra korta pass både Tisdag och Torsdag (dubbelpass) för att sedan ev lägga in en vilodag på Lördag (hockey på TV:n).


Nu skall jag ta och rasta lite hund så att det kan bli lite sova av denna natt, skönt att få sova på normala tider ett par dagar!!!



Ovido - Quiz & Flashcards